Noutăți - comunicate de presă

Flux comunicate de presă. edu.ro

  • Declarație de presă a ministrului Liviu Marian Pop (vineri, 22 septembrie, ora 12:30)

    21 Sep 2017

    Ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop, va susține vineri, 22 septembrie, ora 12:30, o declarație de presă referitoare la activitățile aflate pe agenda Ministerului Educației Naționale în domeniul învățământului preuniversitar.

    Evenimentul se va desfăşura la sediul MEN (str. General Berthelot 28-30, sector 1, etajul 1/Sala de Consiliu).

    BIROUL DE COMUNICARE

  • Proiect de formare a cadrelor didactice din învățământul primar și gimnazial: „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” (CRED)

    20 Sep 2017

     

    În urma aprobării de către Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Capital Uman a fișei de proiect depuse de Ministerul Educației Naționale, proiectul „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” (CRED) este în faza de prelansare. În cadrul acestuia vor fi formați, în următorii 4 ani, 55.000 de profesori din învățământul primar și gimnazial (15.000 - primar și 40.000 - gimnazial) pentru a preda în conformitate cu noile planuri-cadru și programe școlare aferente celor două cicluri de învățământ.

    Mai exact, vor fi realizate abilitarea curriculară a 55.000 de cadre didactice printr-o abordare metodologică centrată pe competențe-cheie, în acord cu noul curriculum, precum și adaptarea activităților de învățare la nevoile specifice ale fiecărui elev, inclusiv ale celor aflați în risc de abandon școlar.

    În aceeași măsură, prin elaborarea și utilizarea de resurse educaționale deschise, relevante pentru aplicarea la clasă a noului curriculum, CRED pune un accent deosebit pe promovarea abordărilor didactice orientate pe competențe. În acest scop, vor fi elaborate 26 de ghiduri metodologice care acoperă toate disciplinele prevăzute în noile planuri-cadru pentru învățământul primar și gimnazial și vor fi aprobate 7.200 de resurse educaționale deschise, accesibile elevilor și cadrelor didactice.

    Alte obiective subsecvente sunt elaborarea, adoptarea și promovarea documentului de politici educaționale „Repere pentru proiectarea și actualizarea curriculumului național”, dar și promovarea unei noi metodologii privind dezvoltarea curriculumului la decizia școlii, de asemenea, centrat pe dezvoltarea competențelor. În același timp, va fi revizuită și metodologia programului „A doua șansă” pentru învățământul primar și gimnazial.

    În cadrul activităților proiectului, care vor însuma 330.000 de ore de formare la nivel național, vor fi alcătuite 2.750 de grupe de formare în toate județele și în Capitală. Accesul la informațiile de specialitate va fi facilitat de 900 de formatori.

    Proiectul „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” este parte integrantă a Strategiei Europa 2020 prin Strategia privind Reducerea Părăsirii Timpurii a Școlii (aprobată prin Hotărârea de Guvern nr. 417/2015) și are la bază recomandările OECD și UNICEF incluse în documentul de poziție „România 2017 - Studii OCDE privind evaluarea şi examinarea în domeniul educației”.

     

    BIROUL DE COMUNICARE

  • Protocol de colaborare între Ministerul Educației Naționale și Asociația OvidiuRo

    19 Sep 2017

    Ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop, și Directorul Executiv al Asociației OvidiuRo, Maria Gheorghiu, au semnat marți, 19 septembrie, un protocol de colaborare privind implementarea, în vederea extinderii la nivel național, a programului-pilot „Fiecare copil în grădiniță, derulat de Asociația OvidiuRo, începând din anul 2010, în parteneriat cu Ministerul Educației și cu autoritățile publice locale.

    Principalul obiectiv vizat prin semnarea acestui document este asigurarea sprijinului logistic și metodologic, atât cadrelor didactice, cât și managerilor din unitățile de învățământ preșcolarîn care se desfășoară programul-pilot. De asemenea, documentul se constituie ca fundament pentru asigurarea cuprinderii tuturor copiilor din grupuri defavorizate în sistemul de educație timpurie. În același timp, acordul de parteneriat prevede asumarea unui set de acțiuni comune care să faciliteze dezvoltarea de politici publice eficiente în ceea ce privește accesul acestor copii la educație timpurie de calitate.

    Activităţile derivă din corelarea măsurilor prevăzute de Legea nr. 248/2015 privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii defavorizate cu un set de măsuri complementare, care s-au dovedit bune practici în cadrul Programului-pilot „Fiecare copil în grădiniță”. Totodată, cele două părți vor face demersuri privind îmbunătățirea cadrului legislativ aferent dezvoltării acestui program și aplicării Legii 248/2015, și vor acționa, în cazul în care sunt identificate blocaje, pentru a le elimina.

    Programul-pilot „Fiecare copil în grădiniță” este implementat, începând din februarie 2016, la nivel național, desfășurându-se în 114 grădinițe din 15 județeÎn cadrul acestuia, 2.600 de copii din familii defavorizate au mers la grădiniță și 2.600 de părinți au participat la activități educaționale lunare. 600 de profesori au fost formați în metode de predare centrate pe copil, iar 450 de profesori și 5.200 de copii (cu vârste cuprinse între 3 și 14 ani) au participat la atelierele de vară organizate. 

    BIROUL DE COMUNICARE

  • Participarea României la Reuniunea Corespondenților naționali pentru cadrele calificărilor (QF-EHEA)

    15 Sep 2017

    România a fost reprezentată de conducerea Autorității Naționale pentru Calificări la Reuniunea Corespondenților naționali pentru cadrele calificărilor,organizată la Strasbourg în data de 5 septembrie.

    Pe agenda reuniunii au fost incluse următoarele teme:

    - Evoluțiile din cadrul Procesului Bologna, Consiliului Europei și al Uniunii Europene privind Cadrele Calificărilor;

    - Progresele naționale privind cadrele calificărilor Bologna;

    - Utilizarea cadrelor calificărilor și a rezultatelor învățării de către instituțiile de învățământ superior;

    - Noua recomandare a Consiliului Uniunii Europene privind EQF;

    - Cadrul calificărilor în viziunea studenților.

    Conform informațiilor prezentate pe site-ul oficial ENIC/NARIC, prin intermediul paginilor web naționale, a fost evidențiat faptul că multe țări oferă informații relevante în limba națională, și totodată, că 17 dintre acestea nu furnizează informații cu privire la Cadrul Național al Calificărilor.  Astfel, în urma discuțiilor cu președintele reuniunii, s-a convenit ca România să aibă ca resurse de informare, pe lângă www.cnred.edu.ro, și site-ul Autorității Naționale pentru Calificări (www.anc.edu.ro) - în ceea ce privește Registrul Național al Calificărilor din Învațămîntul Superior.

    La reuniune au participat reprezentanți din 24 de țări.

    BIROUL DE COMUNICARE

  • Opt premii obținute de echipa României la Olimpiada Europeană de Informatică pentru Juniori (2017) și la Balcaniadă

    14 Sep 2017

    Lotul naţional de informatică (juniori) a cucerit patru premii (o medalie de aur şi trei medalii de argint) la prima ediţie a Olimpiadei Europene de Informatică pentru Juniori, desfăşurată în perioada 7-13 septembrie, la Sofia.

    Medalia de aur a fost obţinută de Matei Tinca(Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu” din Bucureşti). Medaliații cu argint sunt Tiberiu Ioan Mușat (Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu” din Bucureşti), George-Alexandru Râpeanu (Colegiul Național „Emil Racoviță" din Cluj-Napoca) și Mihai Matei Mirică (Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București).

    Punctajele înregistrate la Olimpiada Europeană de Informatică pentru Juniori au contat și în ierarhia celei de a XI-a ediții a Olimpiadei Balcanice de Informatică pentru Juniori (JBOI 2017).Astfel, în această competiție rezultatele echipei României sunt următoarele: Matei Tinca șiTiberiu Ioan Mușat - medalii de aur, George-Alexandru Râpeanu și Mihai Matei Mirică - medalii de argint.

    Lotul olimpic a fost însoţit şi coordonat de profesorii Eugen Nodea (Colegiul Naţional „Tudor Vladimirescu” din Târgu Jiu) şi Ciprian Chescă (Liceul Tehnologic „Grigore C. Moisil” din Buzău).

    Olimpiada Europeană de Informatică pentru Juniori a reunit peste 80 de concurenţi din 22 de ţări.

    O galerie foto de la acest concurs este disponibilă aici.

    BIROUL DE COMUNICARE