Noutăți - comunicate de presă

Flux comunicate de presă. edu.ro

  • 99,2% din cererile depuse, admise în prima etapă din calendarul de înscriere în învățământul primar

    23 Mar 2017

    În prima etapă (27 februarie - 16 martie), stabilită de Ministerul Educaţiei Naţionale pentru înscrierea copiilor în învățământul primar în anul şcolar 2017-2018, au fost depuse și validate, la nivel naţional, 154.102 cereri.

    Dintre acestea, au fost admise 152.872 de cereri, reprezentând 99,2% din totalul solicitărilor înregistrate. Astfel, 130.526 de cereri (84,7%) au fost admise la prima opțiune făcută pentru școala de circumscripție, 21.443 de cereri (13,9%) au fost admise la prima opțiune făcută pentru altă școală, iar 903 cereri (0,6%) au fost admise la a doua opțiune  făcută pentru școala de circumscripție. Celelate 1.230 de cereri (0,8%) vor fi soluționate în a doua etapă, deoarece nu conțineau opțiunea aferentă revenirii la școala de circumscripție

    Din cele 154.102 cereri introduse, 129.413 cereri (84%) vizează copii cu vârsta de 6 ani împlinită până la data de 31 august 2017 (inclusiv), iar 24.689 de cereri (16%) vizează copii cu vârsta de 6 ani împlinită începând cu data de 1 septembrie 2017. Pe medii de rezidență, 83.286 de cereri (54%) provin din mediul urban, iar 70.816 cereri (46%) din mediul rural.

    Anul trecut, în prima etapă au fost admise 166.698 de cereri, adică 99,1% din totalul celor 168.226 de cereri înregistrate.

    A doua etapă de depunere a cererilor, rezervată copiilor care nu au fost cuprinşi în nicio unitate de învăţământ după prima etapă, se va desfăşura în perioada 24 - 30 martie. În acest sens, părinţii vor completa un nou formular de înscriere, repartizarea urmând a se realiza pe locurile disponibile după prima etapă. Unităţile de învăţământ sunt obligate să afişeze situaţia copiilor înscrişi şi a locurilor libere, după fiecare etapă de înscriere. Rezultatele finale vor afişate în unităţile de învăţământ şi pe site-urile inspectorarelor şcolare în data de 6 aprilie. În perioada 7-13 aprilie vor fi soluţionate, la nivel local, toate cazurile nerezolvate.

    Vă prezentăm, ataşat, o serie de date statistice privind evoluţia cererilor de înscriere în învățământul primar în prima etapă. 

    BIROUL DE COMUNICARE

  • Domeniile și studiile universitare de master pentru 2017-2018, aprobate de Guvern

    16 Mar 2017

    Guvernul a aprobat domeniile și programele de studii universitare de masterat organizate în cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat și particular acreditate, locațiile geografice de desfășurare a acestora, forma de învățământ, limba de predare, numărul de credite de studii transferabile, precum și numărul maxim de studenți care pot fi școlarizați în anul universitar 2017-2018.

    Reglementările, incluse într-o hotărâre adoptată astăzi de Executiv, au fost stabilite la propunerea senatelor universităţilor, a rapoartelor Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (validate în consiliile din perioada septembrie 2016 – februarie 2017) și sunt în concordanță cu angajamentele internaţionale pe care România şi le-a asumat în cadrul Strategiei Europa 2020 și cu recomandările Cadrului strategic de cooperare în domeniul educației și formării profesionale ET 2020.

    Stabilirea domeniilor, a programelor și a numărului maxim de studenți care pot fi școlarizați în anul universitar 2017-2018 s-a făcut cu încadrarea în sumele aprobate prin bugetul pentru 2017.

    Cifra de şcolarizare aprobată pentru anul universitar 2016-2017 la învăţământul universitar de master este de 35.600 granturi de studii, care vor fi repartizate instituţiilor de învăţământ superior de stat. Alocarea acestor cifre respectă prevederile legale potrivit cărora pentru învăţământul universitar de master trebuie asigurate cel puţin jumătate din numărul de granturi de studii alocate învăţământului universitar de licenţă.

    Astfel, pentru următorul an universitar sunt stabilite 75 domenii de studii universitare de master cu 2745 programe de studii în cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat și 40 domenii de studii universitare de master cu 328 programe de studii în instituțiile de învățământ superior particulare acreditate.

    Au fost evaluate și acreditate 43 programe de studii de master noi. Actul normativ include, de asemenea, modificările generate pentru 88 de programe de studii universitare de master ca urmare a înființării unui domeniu de studii universitare de master - Asistență socialăAstfel, 39 de programe de studii universitare de master au fost mutate din domeniul Sociologie în noul domeniu Asistență socială, în timp ce 49 de programe de studii universitare de master au rămas în domeniul Sociologie. Alte 41 de programe de studii universitare de master intră în lichidare la cererea universităților.

    Domeniile și programele de studii universitare de masterat cuprinse în hotărârea aprobată astăzi au avut la bază:

    • ​crearea premiselor pentru asigurarea unui echilibru corespunzător între studiile universitare de licenţă și studiile universitare de masterat
    • implicarea comunităţii academice în prospectarea cererilor sociale şi economice de calificări universitare, în organizarea fluxurilor studenţeşti şi a programelor de studii în funcţie de aceste cereri, astfel încât să crească contribuţia învăţământului superior la orientarea şi accelerarea schimbărilor din societate
    • dobândirea de competențe necesare pentru ocuparea unui loc de muncă, stimularea creativității și inovării, asigurarea competenței și încurajarea mobilității studențești.

    În acest sens, senatele universitare elaborează planuri strategice de dezvoltare instituţională, în special centrate pe programe de studii şi de cercetare şi încheie contracte instituţionale cu Ministerul Educaţiei Naționale prin care îşi asumă responsabilitatea publică a cheltuirii eficiente a fondurilor bugetare ce le sunt alocate.

    BIROUL DE COMUNICARE

  • Ministerul Educației a lansat pe agenda publică dezbaterea privind noua lege a educației

    15 Mar 2017

    Ministerul Educației Naționale a prezentat miercuri, 15 martie, în cadrul unui eveniment  organizat la Academia de Studii Economice din București (Învățământul universitar - prezent și viitor), direcțiile de acțiune privind asumarea opțiunilor majore ale educației și elaborarea proiectului de lege a educației.

    Prezent la această reuniune a decidenților din învățământul superior, primul-ministru al României, Sorin Grindeanu, a declarat că, în contextul deselor modificări operate în actuala lege a educației (Legea nr. 1/2011), este nevoie de o viziune coerentă, generală, strategică a întregii societății asupra educației pe termen mediu și lung, asumată de toți factorii guvernamentali și neguvernamentali interesați. „Cred că a venit timpul să ne așezăm cu toții la aceeași masă și să găsim acele soluții care să ne permită să avem o legislație funcțională pe termen lung, transparentă și predictibilă în acest domeniu. Avem nevoie de o lege nouă, adaptabilă, concisă și cuprinzătoare, pentru ca reforma în domeniul educației să fie un proces adecvat unei societăți bazate pe cunoaștere, economie de piață, competiția valorilor și stat de drept. Pentru a construi o «Românie competentă» avem însă nevoie de o viziune pe termen lung - până în 2030, la care să participe toate forțele societății”, a afirmat premierul Sorin Grindeanu.

    La rândul său, ministrul Educației Naționale, Pavel Năstase, a susținut că se impun reglementări flexibile și coerente pentru cadrul general de organizare și funcționare a Sistemului Național de Educație. „Din cele 365 articole ale actualei legi, au fost modificate 152, ceea ce reprezintă 41% din ansamblul ei. De asemenea, din anumite puncte de vedere, legea arămas în urmă față de realitățile economico-sociale actuale. Prin urmare, o nouă lege trebuie să impună responsabilitate, atât școlilor și universităților, cât și  cadrelor didactice, să prevadă o mai bună și permanentă pregătire a acestora, deoarece de priceperea și ținuta lor profesională depinde în foarte mare măsură progresul elevilor și studenților”, a declarat ministrul Educației.

    În acest sens, a fost avansat și un calendar de lucru cu următoarele etape: aprilie - mai 2017 - realizarea unei sinteze a consultărilor anterioare, iunie - noiembrie 2017 - evaluarea Sistemului Național de Educație (Starea Educației), noiembrie - decembrie 2017 - asumarea opțiunilor majore ale educației, ianuarie - februarie 2018 - elaborarea proiectului noii legi a educației (sub coordonarea unui grup de lucru constituit la nivelul MEN), martie - mai 2018 - dezbateri publice și iunie -septembrie 2018 - dezbaterea proiectului de lege în legislativ.

    Strategiile sectoriale ale Ministerului Educației Naționale, orientările strategice identificate prin Proiectul România Educată și viziunea Academiei Române sunt convergente către un obiectiv comun: o educație de calitate. Cele trei instituții își pot coordona eforturile, scopul fiind comun și calendarele apropiate. De asemenea, dorim să avem o amplă dezbatere publică, o largă consultare a specialiștilor, cadrelor didactice, elevilor, studenților, părinților, societății civile, sindicatelor și patronatelor, comunităților locale. Decizia finală, adică adoptarea legii, trebuie luată în forul legislativ, în parlamentindiferent de structura lui și de alianțele constituite”, a conchis ministrul Pavel Năstase.

    La evenimentul de astăzi au participat și președintele Academiei Române, Ionel Valentin Vlad, președinții comisiilor de învățământ din Parlamentul României, doamnele Ecaterina Andronescu și Camelia Gavrilă, președintele Consiliului Național al Rectorilor, Sorin Mihai Cîmpeanu, rectori, reprezentanți ai sindicatelor din învățământul superior, secretari de stat și directori din Ministerul Educației. Alte subiecte abordate cu acest prilej au vizat prezentarea raportului de activitate al CNATDCU, evaluarea școlilor doctorale, respectiv clasificarea universităților și ierarhizarea programelor de studii. 

    BIROUL DE COMUNICARE

  • 124.054 de cereri depuse în primele două săptămâni ale calendarului de înscriere în învățământul primar 2017 - 2018

    13 Mar 2017

    După a doua săptămână (6 - 10 martie) din prima etapă rezervată înscrierii în învățământul primar pentru anul şcolar 2017-2018, au fost introduse 124.054 de cereri la nivel național. Dintre acestea, 105.777 de cereri (85,3%) vizează copiii cu vârsta de 6 ani, împliniţi înainte de data de 1 septembrie 2017, iar 18.277 de cereri (14,7%), copiii cu vârsta de 6 ani, împliniţi începând cu data de 1 septembrie 2017.

    Termenul-limită până la care părinții sau tutorii legali își pot înscrie copiii în prima etapă este joi, 16 martie, inclusiv. Cererile-tip se pot completa online sau la unitatea de învățământ în care părintele doreşte înscrierea copilului. Părintele poate solicita, prin bifarea în cererea-tip de înscriere, ca locul la şcoala de circumscripţie să fie rezervat pentru eventualitatea în care copilul nu este înscris la unitatea de învăţământ pentru care părintele a făcut opţiunea, din lipsă de locuri libere. Validarea cererilor-tip completate online se face zilnic, în intervalul orar 8:00 - 18:00 (luni-vineri), respectiv 9:00 - 13.00 (sâmbătă).

    În zilele de 22 și 23 martie vor fi afişate, atât în unităţile de învăţământ, cât şi pe site-urile acestora şi ale inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, candidaţii înmatriculaţi, informaţii privind numărul locurilor libere şi lista copiilor neînscrişi după prima etapă. Dacă, după prima etapă, copiii nu sunt cuprinşi în nicio unitate de învăţământ, părinţii vor completa o nouă cerere de înscriere, repartizarea urmând să se facă pe locurile rămase disponibile după prima etapă.

    A doua etapă de înscriere va avea loc în perioada 24 -30 martie, urmând ca rezultatele finale să fie afișate în data de 6 aprilie. Între 7 și 13 aprilie, inspectoratele şcolare județene vor soluţiona toate cazurile nerezolvate după finalizarea celei de-a doua etape de înscriere.

    Regăsiți, ataşat, o serie de date statistice referitoare la înscrierea copiilor în învățământul primar, aferente perioadei 27 februarie - 10 martie.

     

    BIROUL DE COMUNICARE

  • Apel pentru selecţia cadrelor didactice care vor evalua proiectele de manuale şcolare pentru clasa a V-a, valabile din anul şcolar 2017-2018

    13 Mar 2017

    Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) a lansat, prin Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), un apel pentru selecţia cadrelor didactice care vor evalua proiectele de manuale şcolare pentru clasa a V-a, valabile din anul şcolar 2017-2018. Selecţia profesorilor cu statut de experţi cooptaţi în vederea constituirii grupurilor de lucru pe discipline se va face în baza prevederilor ordinului de ministru nr. 3.411/2017.

    Misiunea evaluatorilor este aceea de a analiza şi evalua calitatea proiectelor de manuale şcolare propuse de edituri. Din grupurile de lucru pot face parte cadre didactice angrenate în activități de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, corespunzătoare ciclului de învățământ și disciplinei pentru care se evaluează proiecte de manuale școlare.

    Pot participa la selecție cadrele didactice care dețin gradul didactic I în domeniul disciplinei/în domenii conexe celui pentru care se înscriu sau au titlul ştiinţific de doctor în aria de expertiză/arii conexe. Vor avea prioritate acele cadre didactice care, suplimentar, au absolvit cursuri/module specifice activităţilor de evaluare a proiectelor de manuale şcolare/de abilitare curriculară/de evaluare de proces. Fiecare persoană îşi va putea depune candidatura exclusiv pentru o singură disciplină din cele cuprinse în planul-cadru pentru clasa a V-a.

    Procesul de selecţie a candidaţilor se va desfăşura în trei etape: 13 – 31 martie (înscrierea candidaților), 3-7 aprilie (selecţia candidaţilor) și 10 - 14 aprilie (anunţarea rezultatelor selecţiei, individual, doar pentru candidaţii selectaţi). Alegerea componenţilor grupurilor de lucru şi comunicarea rezultatelor se vor desfăşura exclusiv on-line, pe platforma existentă pe www.rocnee.eu

    Coordonatorii de discipline vor monitoriza activitatea grupurilor de lucru pe baza unor criterii de eficienţă/performanţă. În situația în care vor fi cadre didactice care nu demonstrează competenţă şi eficienţă în activitatea desfăşurată, acestea vor fi înlocuite pe parcursul anului școlar 2016-2017 cu alți membri, desemnați ca rezerve în urma procedurii de selecţie. La încheierea sesiunii de evaluare a calității proiectelor de manuale școlare pentru clasa a V-a, activitatea cadrelor didactice cu statut de experţi cooptaţi va fi analizată și ulterior va avea loc o actualizare a bazei de date. 

    BIROUL DE COMUNICARE